dimarts, 5 d’abril del 2011

Guatzilet de panxeta

Voltaven per la casa a la vora del patí il·luminat pel ressol de la vesprada. Eren objecte de diversió per als meus jocs. Com que semblaven aranyes, inicialment vaig pensar que s'havien de matar. La crueltat infantil és innocent i en el seu imaginari les aranyes solen ser animals roïns. Un dia, però, que estava ocupat preparant el destí fatal d'una, ma mare se'n va adonar i em digué que no havia de matar eixes aranyes. Però com? si són aranyes! vaig pensar jo. Sí, ja, però és que aquestes són aranyes bones, que cuiden la casa i es mengen els insectes roïns. Caram, no sabia que feien això -vaig pensar mentre em mirava amb admiració aquella aranya que s'havia enfilat a la cortina del patí. La mare em va dir el seu nom, quelcom que jo vaig interpretar llavors com "uasilet de pancheta". Era un nom ben divertit, però difícil de recordar: "pancheta" era per la panxeta que tenien, però "uasilet" no sabia per què era. Ara ja feia molts anys que no havia tornat a vore'n fins que fa poc, menjant a El Ramallar (un restaurant recomanable), a prop del castell de Montesa, en vaig trobar una rondant una canal. Ma mare em va vindre al cap i, després de molts esforços, em va vindre també el nom de l'aranya. Però aquesta vegada em va retornar normativitzat (car en aquella època no s'ensenyava encara català a l'escola). I aquella essa ben sonora es va tornar una "tz" i la "ua" una "gua". I llavors vaig entendre que el "guatzilet" era un xicotet "guatzil" que vigilava la casa defensant-la i cuidant-la dels insectes danyins. "Guatzil" és una variant, que no apareix als diccionaris, de "algutzil". Sí trobem al Diccionari Català-Valencià-Balear les formes: "gutzil" i "alguatzir". El guatzilet de panxeta deu ser una denominació dialectal d'aqueste insecte del qual desconec el nom estàndar i el nom científic. El fet que se l'anomene "de panxeta" fa pensar que podia haver d'altres "més prims", però jo ho desconec. No els he vist mai a altres contrades, per la qual cosa, potser siga endèmic, però també ho desconec. A part de la panxeta, altres característiques distintives son els gran tentacles davanters de color clar que meneja molt sovint, el seus moviments ràpids, que no pica i que no fabrica tela d'aranya.

Si en sabeu més sobre el tema o voleu fer alguna crítica o puntualització, esteu convidats.

Entrades populars